Direktlänk till inlägg 4 juni 2012

Tidslinjer och sorgebud

Av Vivi-Ann Långvik - 4 juni 2012 10:48

Just när sommaren är som vackrast och skolorna förbereder sig för sommarledigt, gick vår tidigare och långvariga medarbetare, Ulla Sandberg, bort. Det känns sorgligt att höra om en nära medarbetares och väns bortgång. Samtidigt känns det nästan historiskt att det bland de många härliga människor som varit och är anknutna till KRC:s verksamhet har upplevts barn och barnbarn, och nu t.o.m bortgång. Även KRC börjar börjar samla på sig en gedigen historia!


På KRC jobbade Ulla fram och skrev ett kompendium, Kemin i maten, år 2001. Det temat har senare blivit mycket populärt bland olika matskribenter, men långt senare, alltså. Det skulle inte förvåna mig om ganska många, även utanför skolan, har inspirerats av det materialet. Det finns gratis nedladdningsbart på vår hemsida, http://www.krc.su.se/page.php?pid=110 och vi vet att det är ofta uppsökata sidor.


 Ulla var speciellt fascinerad av färgers kemi och skönhet, vilket bl.a tog sig uttryck i utarbetande av laborationer med färg, och artiklar i Informationsbrevet (IB). Till IB bidrog Ulla ofta med kemiska laborationsarbeten för skolans bruk; det var klart ett område som hon gillade och var bra på. Ulla jobbade också privat med färger i form av olika, vackra stickade produkter, som många av oss kommit i kontakt med.

Ulla jobbade även som kemilektor vid Thorildsplans gymnasium. Många elever har nog henne att tacka för ett antal nyttiga kemikunskaper, oberoende av vilken yrkesbana de senare valt. Ulla var en entusiastisk pedagog. Hon belönades med Gunnar Starck medaljen 2007 för framstående pedagogisk verksamhet inom kemins område.

På KRC minns vi Ulla med tacksamhet, men känner även sorg inför det slutgiltiga i nyheten om hennes alltför tidiga bortgång.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Vivi-Ann Långvik - 16 mars 2016 10:44

Förmågorna har lyfts till oanade höjder i dagens skola. Det är förmågorna som ska utvärderas heter mantrat. Men förmågorna kan ju inte uppstå utan att eleverna får förståelse för sakinnehåll och erfarenheter. Hur och när ska eleverna (hinna) få dem?*...

Av Vivi-Ann Långvik - 16 februari 2016 14:24

  Rapporten är sorglig läsning, inte bara med tanke på de svenska resultaten. En av fyra 15-åringar inom OECD har inte uppnått basnivån av kunskaper & förmågor inom de tre kärnområdens matematik, läsning och naturvetenskaper. Och då ska man veta at...

Av Vivi-Ann Långvik - 24 januari 2016 13:45

Bloggare brukar vara flitigare än vad jag varit på senare tid.  Min motivering att INTE skriva, är att redan finns ett (för) stort ordflöde i frågor som berör naturvetenskaper i den svenska skolan. Ibland verkar debatten mest förvirrande, och tillför...

Av Vivi-Ann Långvik - 18 augusti 2015 14:15

Nu är väl de flesta som har jobb eller skola på gång igen efter semester och sommarlov, och försöker starta upp "inspirationsformen" igen för vad vi nu råkar jobba med.  Jag har under sommarens molniga och blåsiga dagar funderat litet på begreppet ...

Av Vivi-Ann Långvik - 11 juni 2015 10:04

På sin blogg skriver läraren Alexandra Alexandersson om det absurda i hur betyg kan sättas idag p.g.a. den nyinförda lärarlegitimationen. Se http://www.groupon.se/deals/travel/ga-flywise-49/65352506 Det är lätt att hålla med om att det hela kan bli...

Ovido - Quiz & Flashcards