Direktlänk till inlägg 29 april 2014

nationella resurscentra i NVT -bästa lösning för stunden?

Av Vivi-Ann Långvik - 29 april 2014 09:31

Så har vi då igen fått ett "svar", som inte gör oss mycket klokare.  Se http://www.lararnasnyheter.se/origo/2014/04/28/regeringen-skrotar-planer-pa-nytt-didaktiskt-centrum

Vi som ska leda verksamheten på de nationella Resurscentra inom naturvetenskap och teknik får en "bästa för stunden lösning" skriver Jan Björklunds statssekreterare Peter Honeth i tidningen Origo. För att man lyssnat på kritiken, säger han också.

Trodde han verkligen att den kritiken gäller enbart för stunden. jag har lust att utbrista: gör om, gör rätt denna gång! 

Detta har hänt sedan januari 2013: Först blir det bara fel, och hela förslaget att grunda ämnesdidaktiskt centrum dras tillbaka av departemetet ,sen blir  det fasligt bråttom för Skolverket& Vetenskapsrådet att ta fram regler för ansökningar (enligt vilka instruktioner, kan man unera), och universitet  och högskolor ges knappt tid att formulera  sina ansökningar innan ansökningstiden utgår. De nordiska "experter" som anlitas får 1 1/2 vecka på sig att gå igenom ganska komplicerade ansökningar med ofta två parter i en och sammma ansökan, och så avges då Skolverkets rekommendation i september 2013 till Utbilsdningsdepartementet. Sen händer ingenting, ingenting och ingenting. Före mars 2014.


Då drar man tillbaka beslutet att grunda ett ämnesdidaktiskt centrum, och Linköpings universitet får uppdrag att samordna verksamheterna vid de nationella resurscentra och hjälpa oss att sprida ämnesdidaktisk forskning. De nationella reurscentra får sina infrytsta anslag för 2014, men hur gick det med "tillståndet från riksdagen" att dra in de natioenlla resurscentra om man senare  ÄNDÅ vill grunda ETT nationellt resurscentrum?
Ska vi tvingas leva med "för stunden"-budgeter länge än? Vi tycker redan nu att det verkar som om Skolverket t.ex skulle tolka att vi inte är lika intressanta samarbetspartners som tidigare? Utan extra anslag, utöver departemetets sparsamt tilltagna slantar, kan vi inte leva i längden! Så skärp er på departemetet: ge oss ordentliga anslag och ta ert ansvar för att kommande generationer får en nationellt likvärdig undervisning i kemi, fysik, biologi och teknik, värd namnet!


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Vivi-Ann Långvik - 16 mars 2016 10:44

Förmågorna har lyfts till oanade höjder i dagens skola. Det är förmågorna som ska utvärderas heter mantrat. Men förmågorna kan ju inte uppstå utan att eleverna får förståelse för sakinnehåll och erfarenheter. Hur och när ska eleverna (hinna) få dem?*...

Av Vivi-Ann Långvik - 16 februari 2016 14:24

  Rapporten är sorglig läsning, inte bara med tanke på de svenska resultaten. En av fyra 15-åringar inom OECD har inte uppnått basnivån av kunskaper & förmågor inom de tre kärnområdens matematik, läsning och naturvetenskaper. Och då ska man veta at...

Av Vivi-Ann Långvik - 24 januari 2016 13:45

Bloggare brukar vara flitigare än vad jag varit på senare tid.  Min motivering att INTE skriva, är att redan finns ett (för) stort ordflöde i frågor som berör naturvetenskaper i den svenska skolan. Ibland verkar debatten mest förvirrande, och tillför...

Av Vivi-Ann Långvik - 18 augusti 2015 14:15

Nu är väl de flesta som har jobb eller skola på gång igen efter semester och sommarlov, och försöker starta upp "inspirationsformen" igen för vad vi nu råkar jobba med.  Jag har under sommarens molniga och blåsiga dagar funderat litet på begreppet ...

Av Vivi-Ann Långvik - 11 juni 2015 10:04

På sin blogg skriver läraren Alexandra Alexandersson om det absurda i hur betyg kan sättas idag p.g.a. den nyinförda lärarlegitimationen. Se http://www.groupon.se/deals/travel/ga-flywise-49/65352506 Det är lätt att hålla med om att det hela kan bli...

Ovido - Quiz & Flashcards