Direktlänk till inlägg 28 oktober 2013

Höstlov och Skolforum

Av Vivi-Ann Långvik - 28 oktober 2013 15:25

Så är dt dags för årets Skolforum igen. Det har blivit ett fenomen som inte bara försiggår i Stockholm utan också i Lund och Göteborg. Och visst ärdet väl bra att lärare slipper åka så långt för att få ta del av ett mycket brett upplägg av aktiviteter för skolan.

Nationella resurscentra är på plats som vanligt i Älvsjö, iår tillsammans med Nationellt resurscentrum i mtematik. Det kändes att det var ganska mycket folk på Älvsjömässan idag, och våra presentationer har väl lyckts dsamla en del lärare. Vid våra montrar är det åtminstone lärare som vill vet avad det är som pyser, och händer, och som vill ta del av vårt material.

Det pågår också viktiga skoldebatter, jag missade Jan Björklund och Mikael Dambergss debatt idag, men däremot hörde jag Ibrahim Baylan och Gustaf Fridolin tillsammans med kolleger från Folkpartiet, Moderaterna och ev. ännu någon partirepresentanat. En lärare Anna Anu Viik, från Gotland talade för att man inte fokuserar på viktiga frågor i skoldebatten utan det blir mycket liv om tekniska frågor som läxor eller icke läxor, betyg åk x eller Y osv.

Den fråga man mest hann tala om är hur ska lärarna få mer tid, och alla deltagare var rörande överens om att det måste minskas på administrativt arbete för lärarna, och politikerna skulle försöka att inte blanda sig i skolans arbete där lärarna bör ha sin yrkeskomptens. Det är allt bra och önskvärt, kan jag tycka.

En sak tyckte jag dock att glömdes bort, möjligen p.g.a att debatten var ganska kortvarig: man behöver inte bara söka efter tidstjuvar utan lika mycket efter energitjuvar! Om en arbetstagaretvingas utföra sitt arbete utan att själv kunna fatta beslut och påverka det så blir det lätt energidränerande. Det är väl vad som hänt i dagens skola, reformerna har duggat så tätt, och krävt så mycket arbete som lärarna inte har haft möjlighet att själv påverka,  att de  inte riktigt orkar med utvecklingsarbete eller den stora entusiasmen, som är allas vår drivkraft när det är som bäst. Vi får hoppas att det blir lugnare och att skolan får arbetsro en tid framöver, för det behövs för att ny energi ska kunna bubbla fram.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Vivi-Ann Långvik - 16 mars 2016 10:44

Förmågorna har lyfts till oanade höjder i dagens skola. Det är förmågorna som ska utvärderas heter mantrat. Men förmågorna kan ju inte uppstå utan att eleverna får förståelse för sakinnehåll och erfarenheter. Hur och när ska eleverna (hinna) få dem?*...

Av Vivi-Ann Långvik - 16 februari 2016 14:24

  Rapporten är sorglig läsning, inte bara med tanke på de svenska resultaten. En av fyra 15-åringar inom OECD har inte uppnått basnivån av kunskaper & förmågor inom de tre kärnområdens matematik, läsning och naturvetenskaper. Och då ska man veta at...

Av Vivi-Ann Långvik - 24 januari 2016 13:45

Bloggare brukar vara flitigare än vad jag varit på senare tid.  Min motivering att INTE skriva, är att redan finns ett (för) stort ordflöde i frågor som berör naturvetenskaper i den svenska skolan. Ibland verkar debatten mest förvirrande, och tillför...

Av Vivi-Ann Långvik - 18 augusti 2015 14:15

Nu är väl de flesta som har jobb eller skola på gång igen efter semester och sommarlov, och försöker starta upp "inspirationsformen" igen för vad vi nu råkar jobba med.  Jag har under sommarens molniga och blåsiga dagar funderat litet på begreppet ...

Av Vivi-Ann Långvik - 11 juni 2015 10:04

På sin blogg skriver läraren Alexandra Alexandersson om det absurda i hur betyg kan sättas idag p.g.a. den nyinförda lärarlegitimationen. Se http://www.groupon.se/deals/travel/ga-flywise-49/65352506 Det är lätt att hålla med om att det hela kan bli...

Ovido - Quiz & Flashcards