Direktlänk till inlägg 16 mars 2016

Betyg och otyg

Av Vivi-Ann Långvik - 16 mars 2016 10:44

Förmågorna har lyfts till oanade höjder i dagens skola. Det är förmågorna som ska utvärderas heter mantrat. Men förmågorna kan ju inte uppstå utan att eleverna får förståelse för sakinnehåll och erfarenheter. Hur och när ska eleverna (hinna) få dem?*
Skolan kan ju inte primärt vara till för att uppfylla lagar och paragrafer, eller ens genomföra nyfunna trender om pedagogiska eller didaktiska underkurer. Eleverna ska i skolan få en någorlunda likvärdig kunskapsbas att stå på för att kunna orientera sig i det samhälleliga vuxenlivet (inklusive yrkesinskaffning). Det tror jag alla är överens om.

Vad vi däremot verkar vara oense om är hur man kan uppnå detta. idag är vi långt ifrån alla elevers måluppfyllelse, mätt i nationella prov eller internationella tester, typ PISA och TIMS.

Ola Helenius på NCM diskuterar förmågorna som styrmedel för uppnående av målen i matematikundervisning, men detsamma gäller också för kemi och sannolikt också biologi och fysik. Egentligen säger han att förmågorna blivit mest operationella verktyg för betygsättning, istället för att vara en "markerare" för förståelse (min formulering).Det känns inte som ett lyckat koncept, kan jag också tycka. Förmågorna borde istället, tycker jag, avspegla att det centrala innehållet har fått en innebörd för eleven, och att hen kan använda kunskapen för både skolbruk och bruk utanför skolan. Kanske vi borde diskutera detta mera-hur får elever förståelse, och vad innebär förståelsen i specifika frågor? Det kan bidra till att elvernas intresse höjs, som en bieffekt.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Vivi-Ann Långvik - 16 februari 2016 14:24

  Rapporten är sorglig läsning, inte bara med tanke på de svenska resultaten. En av fyra 15-åringar inom OECD har inte uppnått basnivån av kunskaper & förmågor inom de tre kärnområdens matematik, läsning och naturvetenskaper. Och då ska man veta at...

Av Vivi-Ann Långvik - 24 januari 2016 13:45

Bloggare brukar vara flitigare än vad jag varit på senare tid.  Min motivering att INTE skriva, är att redan finns ett (för) stort ordflöde i frågor som berör naturvetenskaper i den svenska skolan. Ibland verkar debatten mest förvirrande, och tillför...

Av Vivi-Ann Långvik - 18 augusti 2015 14:15

Nu är väl de flesta som har jobb eller skola på gång igen efter semester och sommarlov, och försöker starta upp "inspirationsformen" igen för vad vi nu råkar jobba med.  Jag har under sommarens molniga och blåsiga dagar funderat litet på begreppet ...

Av Vivi-Ann Långvik - 11 juni 2015 10:04

På sin blogg skriver läraren Alexandra Alexandersson om det absurda i hur betyg kan sättas idag p.g.a. den nyinförda lärarlegitimationen. Se http://www.groupon.se/deals/travel/ga-flywise-49/65352506 Det är lätt att hålla med om att det hela kan bli...

Av Vivi-Ann Långvik - 17 april 2015 11:12

Hur skapar man skolframgång?...fick jag som fråga på mina Blogginlägg, som legat i träda under det senaste året. Det är en intressant fråga och givet mina, tidigare kritiska inlägg, helt berättigad. Först måste jag givetvis säga att jag talar om den ...

Ovido - Quiz & Flashcards