Direktlänk till inlägg 18 augusti 2015
Nu är väl de flesta som har jobb eller skola på gång igen efter semester och sommarlov, och försöker starta upp "inspirationsformen" igen för vad vi nu råkar jobba med.
Jag har under sommarens molniga och blåsiga dagar funderat litet på begreppet eldsjäl. Det används om en person som har brinnande intresse för något eller "ett entusiastiskt sinnelag", enligt definition på NEs hemsida.
Det är ett ord som används i olika många sammanhang, t.o.m litet för ofta, kan jag tycka. Detta p.g.a att de flesta krävande aktiviteter behöver personer som vill och orkar jobba långsiktigt, och eftertänksamt, inte folk som snabbt flammar upp. Det senare brukar, av förståeliga skäl, ofta förknippas med att det brister i uthållighet.
En annan bristvara är intresset för att jobba med "tråkiga" saker. Jag har en god vän, och kollega, med barnbarn. Hon berättade att hon brukar säga åt dem att "nu ska vi ha det tråkigt", när de klagar på att "det finns inget att göra". Det kan nog vara på sin plats med en sån övning också för oss fullvuxna i dagens samhälle, där allt ska gå med en klackspark och ha en perfekt yta. Annars är det inte värt besväret. Tyvärr förknippas många av dom saker jag värderar med att man måste anstränga sig länge, öva och begrunda för att man ska kunna se resultat.
Det gäller inte minst skolresultat, oberoende om det handlar om lärares kompetensutveckling eller elevers prestationer. Att tro att vi ska fixa till "världens bästa skola" snabbt och elegant är kontarproduktivt, det gagnar nog inte andra än ev. någon skolpolitiker som kan få en och annan röst på det. Fast jag är tveksam till det också...
Nej, ska vi förbättra arbetet i skolan måste alla satsa långsiktigt, och gå fram i mindre, men nogggrant valda steg ett i taget med kontinuerlig utvärdering. Och jag vill understryka att utvärderingen är ett verktyg för att veta var man står i processen, precis som betyg i skolan. Endast så orkar man hålla fokus, och bygger inte heller upp orealistiska förväntningar på vare sig elever, lärare eller rektorer.
Förmågorna har lyfts till oanade höjder i dagens skola. Det är förmågorna som ska utvärderas heter mantrat. Men förmågorna kan ju inte uppstå utan att eleverna får förståelse för sakinnehåll och erfarenheter. Hur och när ska eleverna (hinna) få dem?*...
Rapporten är sorglig läsning, inte bara med tanke på de svenska resultaten. En av fyra 15-åringar inom OECD har inte uppnått basnivån av kunskaper & förmågor inom de tre kärnområdens matematik, läsning och naturvetenskaper. Och då ska man veta at...
Bloggare brukar vara flitigare än vad jag varit på senare tid. Min motivering att INTE skriva, är att redan finns ett (för) stort ordflöde i frågor som berör naturvetenskaper i den svenska skolan. Ibland verkar debatten mest förvirrande, och tillför...
På sin blogg skriver läraren Alexandra Alexandersson om det absurda i hur betyg kan sättas idag p.g.a. den nyinförda lärarlegitimationen. Se http://www.groupon.se/deals/travel/ga-flywise-49/65352506 Det är lätt att hålla med om att det hela kan bli...
Hur skapar man skolframgång?...fick jag som fråga på mina Blogginlägg, som legat i träda under det senaste året. Det är en intressant fråga och givet mina, tidigare kritiska inlägg, helt berättigad. Först måste jag givetvis säga att jag talar om den ...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
||||||||
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
|||
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
|||
17 |
18 | 19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
|||
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
|||
31 |
|||||||||
|