Direktlänk till inlägg 6 mars 2014
Mantrat för satsning på naturvetenskap i skolan har under de senaste åren har varit didaktik i olika former med bl.a flipped classroom, formativt arbetssätt, bedömningsgrunder, lesson och learning study .
Utbildningsminister Jan Björklund startade sin ministerkarriär med att poängtera kunskap i skolan, men sen ändrade han spår och det blev ämnesdidaktik för hela slanten, när skolan skulle bygga ”på vetenskaplig grund”. Nu verkar det ändå ha gått upp för politiker och handläggare på departemetet att ämnesdidaktik inte är samma sak som ämneskunskap. I söndagens DN (2 mars) skriver JB på Debatt att ”det har varit förödande för skolan att pedagogiska processer uppfattats som viktigare än ämneskunskaper” och att ”det lett till att huvudmännen inte har efterfrågat ämneskunskaper”.
Så långt är vi helt överens om debattexten. Men sen kommer några påståenden som det blir svårare att följa tankegången i. Som t.ex att en högre dimensionering av utbildningsdplatser för lärare i naturvetenskapliga ämnen skulle få fler lärare att söka till dem, trots att de nuvarnade inte fylls. Eller att en bonus-peng på 25 000 sek per naturvetenskapligt, tekniskt eller matematiskt ämne skulle påverka antalet ämnesbehöriga lärare i skolan i nämnvärd grad. Problemet är minst lika mycket att arbetsförhållandena i skolan inte är så attraktiva att de lockar ambitiösa unga människor till yrket!
Efter att man sett till att läraren får en rimlig lön, är arbetsförhållandena mer intressanta än löneförhöjning för de allra flesta lärare med ambition på att stöda elevers prestationer och intresse för naturvetenskap, teknik och matematik. Kanske Mette Fjellkner som ska utreda möjligheter att påverka ”oreda och oro i klasser” ( med en ny ”reform”) kan komma med någon salomonisk lösning? En lösning, som samtidigt också förbättrar lärares trovärdighet som professionella aktörer. I alla fall tycker jag mig ha läst/sett på TV att hon inser problemet med att lärare påförs reformer och förändringar, utan att ha blvit tillfrågade om saker som är direkt kopplade rtill deras arbetsutövning. Ett större ansvar och mer befogenheter att bedömma vilka åtgärder som kan tänkas ha betydelse för det egna ämnet/den egna skolan, är mitt recept för att göra läraryrket attraktivare. Jag tror inte att man ska ha samma åtgärder i alla skolor/kommuner. T.ex minskad klasstorlek HAR betydelse när det gäller laborativa ämnen. Det är inte rimligt att hela tiden laborera i helklass, det gör att man måste välja bort arbeten som kunde vara både intressanta och viktiga ur inlärningssynvinkel. Och extra timmar och läxhjälp kan vara effektivt, fast alla ska inte vara tvungna att införa det. Regeringen borde också följa upp att alla skolor har de utrymmen och faciliteter som hör till en skola, som kurator, bibliotek, NO-salar och skolgård. Vi får vänta på nästa utspel om skolan, för det kommer nog många än under detta valår
Förmågorna har lyfts till oanade höjder i dagens skola. Det är förmågorna som ska utvärderas heter mantrat. Men förmågorna kan ju inte uppstå utan att eleverna får förståelse för sakinnehåll och erfarenheter. Hur och när ska eleverna (hinna) få dem?*...
Rapporten är sorglig läsning, inte bara med tanke på de svenska resultaten. En av fyra 15-åringar inom OECD har inte uppnått basnivån av kunskaper & förmågor inom de tre kärnområdens matematik, läsning och naturvetenskaper. Och då ska man veta at...
Bloggare brukar vara flitigare än vad jag varit på senare tid. Min motivering att INTE skriva, är att redan finns ett (för) stort ordflöde i frågor som berör naturvetenskaper i den svenska skolan. Ibland verkar debatten mest förvirrande, och tillför...
Nu är väl de flesta som har jobb eller skola på gång igen efter semester och sommarlov, och försöker starta upp "inspirationsformen" igen för vad vi nu råkar jobba med. Jag har under sommarens molniga och blåsiga dagar funderat litet på begreppet ...
På sin blogg skriver läraren Alexandra Alexandersson om det absurda i hur betyg kan sättas idag p.g.a. den nyinförda lärarlegitimationen. Se http://www.groupon.se/deals/travel/ga-flywise-49/65352506 Det är lätt att hålla med om att det hela kan bli...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
||||||||
3 |
4 |
5 |
6 | 7 |
8 |
9 |
|||
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
|||
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
|||
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
|||
31 |
|||||||||
|