Alla inlägg under september 2012

Av Vivi-Ann Långvik - 16 september 2012 13:02

Hösten är redan långt hunnen, och skolorna har säkert hunnit komma igång med verksamheten. Nu är det hög tid att implementera alla nya reformer, som nya läro- kursplaner för alla stadier (inklusive förskolan, dvs. dagis-barn!). Det nya betygssystemet har redan tagits i bruk, men vi måste få en uppföljning för att se hur tolkningen sker i olika skolor. Likvärdighet är ju honnörsordet för dagen. Och visst är det så det ska vara i en demokratisk stat, alla ska ha samma möjligheter, och skyldigheter. 

Det finns ett annat trendigt ord, som jag vill lyfta fram i den här debatten, och det är s.k.formativ bedömning. Det innebär att man som lärare kontinuerligt försöker stöda eleven att komma vidare i sin lärandeprocess. Alltså vad är det jag som elev, har ganska bra kläm på, och vad är det som jag kanske helt eller delvis missat. Vilka vägar finns för mig att ta igen det som saknas, eller det som skulle ge mina kunskaper ett lyft, och min förståelse ett större djup. Om man funderar mer på sådana frågor får likvärdighet en annan dimension, och strävan efter millimeterrättvisa förklorar sin betydelse. Personligen har det också alltid varit min käpphäst att en större förståelse ger en hållbarare grund för intresse än s.k intresseväckande aktiviteter, som väldigt ofta (tycker jag), bara är dagssländor, i stil med fyrverkerier. Slående för några sekunder, och bortglömt innan det har hunnit bli betydelsefullt. Men tyck gärna till, om du vill nyansera bilden. Jag kan tänka mig att det finns en hel del som kan ha invändningar....

Skapa flashcards