Direktlänk till inlägg 5 januari 2014

Frågor och icke-frågor-bättre sent än aldrig?

Av Vivi-Ann Långvik - 5 januari 2014 17:31

DN har lyft den katastrofala bristen på NO-lärare med ett debattinlägg från Kungliga Vetenskapsakademiens Skolgrupp, och föreslår bl.a snabbutbildning av disputerade naturvetare till NO-lärare, samt lyfter även frågan om det kontraproduktiva i den föreslagna nedläggningen av de nationella resurscentra i kemi, fysik, biologi och teknik, som har erfarenhet av att framgångsrikt med tanke på de minimala resurser vi getts, stött skolornas NV-undervisning i 20 år!

Se http://www.dn.se/debatt/katastrofal-brist-pa-larare-i-no-amnen-och-matematik/

Lustigt nog var inte ett inlägg om likande frågor värt att tas på allvar i december? Se http://www.krc.su.se/documents/Skrivelse_om_NatResursCentra_131121-2.pdf

Det jag finner mer olustigt och bekymmersamt är att de nationella resurscentra i naturvetenskapliga ämnen har påtalat problemställnin för NV i den svenska skolar under mer än tio år, men helt för döva öron! Trots att vi har ett direkt uppdrag från utbildningsdepartemetet (visserligen med skrattretande litet ekonomiskt stöd för nationell verksamhet), läranas förtroende, djup sakkunskap och erfarenhet att hålla oss up-to-date med de skolfrågor som är aktuella!

Men kanske vi måste säga - bättre sent än aldrig. För nu är inte tid för käbblande, det gäller att kavla upp ärmarna och se till att olika åtgärder vidtas så att lärare får förtrogenhet med naturvetenskaplig ämneskunskap, att snabbutbilda naturvetare för att få akut hjälp, och att förbättra lärarnas arbetsförhållanden med "mer frihet under ansvar" vad gäller professionella metoder.

I detta arbete borde de nationella resurscentra var självskrivna, och resurserna borde flerdubblas för att hjälp till självhjälp ska kunna genomföras, så alla dagens och morgondagens elever får en rimlig introduktion i det naturvetenskapliga tänkande som så mycket i vårt samhälle bygger på!



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Vivi-Ann Långvik - 16 mars 2016 10:44

Förmågorna har lyfts till oanade höjder i dagens skola. Det är förmågorna som ska utvärderas heter mantrat. Men förmågorna kan ju inte uppstå utan att eleverna får förståelse för sakinnehåll och erfarenheter. Hur och när ska eleverna (hinna) få dem?*...

Av Vivi-Ann Långvik - 16 februari 2016 14:24

  Rapporten är sorglig läsning, inte bara med tanke på de svenska resultaten. En av fyra 15-åringar inom OECD har inte uppnått basnivån av kunskaper & förmågor inom de tre kärnområdens matematik, läsning och naturvetenskaper. Och då ska man veta at...

Av Vivi-Ann Långvik - 24 januari 2016 13:45

Bloggare brukar vara flitigare än vad jag varit på senare tid.  Min motivering att INTE skriva, är att redan finns ett (för) stort ordflöde i frågor som berör naturvetenskaper i den svenska skolan. Ibland verkar debatten mest förvirrande, och tillför...

Av Vivi-Ann Långvik - 18 augusti 2015 14:15

Nu är väl de flesta som har jobb eller skola på gång igen efter semester och sommarlov, och försöker starta upp "inspirationsformen" igen för vad vi nu råkar jobba med.  Jag har under sommarens molniga och blåsiga dagar funderat litet på begreppet ...

Av Vivi-Ann Långvik - 11 juni 2015 10:04

På sin blogg skriver läraren Alexandra Alexandersson om det absurda i hur betyg kan sättas idag p.g.a. den nyinförda lärarlegitimationen. Se http://www.groupon.se/deals/travel/ga-flywise-49/65352506 Det är lätt att hålla med om att det hela kan bli...

Ovido - Quiz & Flashcards