Direktlänk till inlägg 5 oktober 2013

Turbulent höst

Av Vivi-Ann Långvik - 5 oktober 2013 10:53

Efter semestern i somars kan man säga att KRCs personal, inklusive undertecknad, har levat en minst sagt turbulent tid, som fortsätter i ovisshet!
Möjligen kan det ha undgått en del av skolans NV-lärare, som själva har varit utsatta för en till synes aldrig sinande ström av skolreformer, att de nationella resurscentren i kemi, fysik, biologi och teknik skall dras in med kort varsel. Med kort varsel, som det verkar, men vi inte har fått någon underhandsinformation från regeringen, utan bara läst i Anders Borgs budget att det blir halverat ekonomiskt stöd för oss 2014 (räknat till 1 juli).
Informationen om vårt framtida öde har vi fått gräva fram på diverse myndigheters hemsidor, i statsbudgeten och via rykten som florerar. Det känns olustigt att behöva svara på t.ex jornalisters frågor om detta, men som vi helt enkelt inte har information om (jag bortser från olika slag av rykten), som t.ex varför detta sker, eller vad det uttalade syftet är.  

Det finns flera aspekter som är värda att noteras:

1. Vad ska ske med ämnesstödet i kemi för skolorna om KRC inte finns? Det finns massor av lärare (och elever) runt om i landet  som behöver tips, råd och förklaringar gällande kemins begrepp, laborationer, säkerhet, koppling till både vardag och forskning. Det räcker inte bara med ämnesdidaktik för att ta kemikunskaperna ett snäpp uppåt för eleverna.

2. Hur ska ens en del av våra resurser kunna överföras till ett annat lärosäte med annan personal, utan att man uppfinner hjulet på nytt, och/eller tappar viktiga bitar somdet tar tid att bygga upp? Även om det finnas god vilja från alla parter, blir det svårt.

3. Det tar tid att bygga upp ett stadigt förtroende för brobyggarverksamhet av det slag som NRc utfört (lärare, politiker, skolmyndigheter, andra relevanta myndigheter, lärosäten, SCs, branschorganisationer etc.) av detta slag. Förtroende, som inte går att "ge över", utan måste förtjänas.

4. Hur ska man på vettigt sätt kunna veckla ner verksamheten på dagens NRC, utan att personal och "övergivna" lärosäten skadas oskäligt. T.ex har Akademiska Hus (statligt), som hyr ut lokaler, en uppsägningstid på 18 månader. Jämför det med regeringens 6 månader (Anders Borgs höstbudget,  men också det är oklart slutdatum). När ska personalen börja se sig om efter ett nytt jobb, vi har inget säkert slutdatum, eller plan för vilka olika scenarier som kan tänkas komma ifråg?.

Det är svårt att värja sig för tanken att denna "reform", är alldeles för ogenomtänkt vad gäller konsekvenser och syfte. Och det underlättas inte av att vi inte får diskutera frågan med Utbildningsdepartemetet, som är vår uppdragsgivare, trots olika slag av påstötningar från vår sida.

Om du vill stödja en fortsatt verksamhet, åtminstone tills det nya ämnesdidaktiska centret etablerat relevant ämnesstöd i alla våra ämnen, kemi, fysik, biologi och teknik kan denna petition av NV-lärare vara värd att notera, både för den inledande testen och för möjligheten att uttrycka en åsikt:http://www.skrivunder.com/bevara_nationella_resurscentra_i_biologi_fysik_kemi_och_teknik

 
 
Anna

Anna

7 oktober 2013 07:54

Alltså det där är ju helt huvudlöst! Hoppas ni får fortsätta med det viktiga arbete ni gör och allt vad ni har byggt upp. Kämpa på i ovissheten och hoppas ni får bättre nyheter snart.

http://annapadda.blogspot.be

Vivi-Ann Långvik

5 januari 2014 16:52

Tack, Anna
vi försöker göra just det och är VÄLDIGT glada över all support som vi får, för det är frågan om viktiga saker för följande generation unga människor. Och även för denna generation lärare, förstås!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Vivi-Ann Långvik - 16 mars 2016 10:44

Förmågorna har lyfts till oanade höjder i dagens skola. Det är förmågorna som ska utvärderas heter mantrat. Men förmågorna kan ju inte uppstå utan att eleverna får förståelse för sakinnehåll och erfarenheter. Hur och när ska eleverna (hinna) få dem?*...

Av Vivi-Ann Långvik - 16 februari 2016 14:24

  Rapporten är sorglig läsning, inte bara med tanke på de svenska resultaten. En av fyra 15-åringar inom OECD har inte uppnått basnivån av kunskaper & förmågor inom de tre kärnområdens matematik, läsning och naturvetenskaper. Och då ska man veta at...

Av Vivi-Ann Långvik - 24 januari 2016 13:45

Bloggare brukar vara flitigare än vad jag varit på senare tid.  Min motivering att INTE skriva, är att redan finns ett (för) stort ordflöde i frågor som berör naturvetenskaper i den svenska skolan. Ibland verkar debatten mest förvirrande, och tillför...

Av Vivi-Ann Långvik - 18 augusti 2015 14:15

Nu är väl de flesta som har jobb eller skola på gång igen efter semester och sommarlov, och försöker starta upp "inspirationsformen" igen för vad vi nu råkar jobba med.  Jag har under sommarens molniga och blåsiga dagar funderat litet på begreppet ...

Av Vivi-Ann Långvik - 11 juni 2015 10:04

På sin blogg skriver läraren Alexandra Alexandersson om det absurda i hur betyg kan sättas idag p.g.a. den nyinförda lärarlegitimationen. Se http://www.groupon.se/deals/travel/ga-flywise-49/65352506 Det är lätt att hålla med om att det hela kan bli...

Ovido - Quiz & Flashcards