Direktlänk till inlägg 28 maj 2012

Sista dropparna...

Av Vivi-Ann Långvik - 28 maj 2012 15:47

Nu nalkas verkligen sommaren, och vädret har varit fantastiskt i mest hela Sverige under Mors Dags helgen detta nådens år 2012, tror jag. Många lärare (och elever?) drar på de sista krafterna inför slutspurten.
Det gäller att samla krafterna inför nästa termin med unga, ivriga människor som kan få lära sig om de kemiska undren i vår vardag och i naturen. Det händer ju så mycket kemiskt i naturen nu! Det kanske man inte tänker på i första taget, vi har fått lära oss att det är biologiska processer som gör att växter och djur utvecklas. Och det är ju också sant.

Sen är det faktiskt ganska roligt att  inse, att bakom de deskriptiva biologiska processerna finns en annan nivå av fenomenen, som inte är lika synlig, men som också kan studeras och förstås. 

Frågan är hur vi ska kunna förmedla detta intresset utan att sudda ut elevers intresse med alltför förnumstiga och "uttömmande"  förklaringar, som gör frågor "onödiga". För utan eget ifrågasättande blir det ingen inlärning. Varje person måste få vara herre i sin egen inlärningsprocess och sin egen förståelseutveckling.

I juli hålls en konferens ICCE (International Conference on Chemistry Education) i Rom. En av sessionerna handlar just om detta: Best Practice, kallas den.  Uppsala universitets rektor, Ewa Åkesson, brukar säga att det skulle vara tillräckligt med Good Practice, och jag håller med henne.  


Jag ser verkligen fram emot att få tala med andra kemiutbildare från hela världen, som intresserar sig för frågan om hur vi bäst kan förmedla intresset för och kunskap i det kemiska tänkandet till följande generationer utan att alltför mycket skriva dem på näsan om hur det hela ska gå till. Det finns alltså en risk för att jag återkommer till ärendet.

En riktigt trevlig sommar till dig, kära Bloggläsare


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Vivi-Ann Långvik - 16 mars 2016 10:44

Förmågorna har lyfts till oanade höjder i dagens skola. Det är förmågorna som ska utvärderas heter mantrat. Men förmågorna kan ju inte uppstå utan att eleverna får förståelse för sakinnehåll och erfarenheter. Hur och när ska eleverna (hinna) få dem?*...

Av Vivi-Ann Långvik - 16 februari 2016 14:24

  Rapporten är sorglig läsning, inte bara med tanke på de svenska resultaten. En av fyra 15-åringar inom OECD har inte uppnått basnivån av kunskaper & förmågor inom de tre kärnområdens matematik, läsning och naturvetenskaper. Och då ska man veta at...

Av Vivi-Ann Långvik - 24 januari 2016 13:45

Bloggare brukar vara flitigare än vad jag varit på senare tid.  Min motivering att INTE skriva, är att redan finns ett (för) stort ordflöde i frågor som berör naturvetenskaper i den svenska skolan. Ibland verkar debatten mest förvirrande, och tillför...

Av Vivi-Ann Långvik - 18 augusti 2015 14:15

Nu är väl de flesta som har jobb eller skola på gång igen efter semester och sommarlov, och försöker starta upp "inspirationsformen" igen för vad vi nu råkar jobba med.  Jag har under sommarens molniga och blåsiga dagar funderat litet på begreppet ...

Av Vivi-Ann Långvik - 11 juni 2015 10:04

På sin blogg skriver läraren Alexandra Alexandersson om det absurda i hur betyg kan sättas idag p.g.a. den nyinförda lärarlegitimationen. Se http://www.groupon.se/deals/travel/ga-flywise-49/65352506 Det är lätt att hålla med om att det hela kan bli...

Ovido - Quiz & Flashcards