Direktlänk till inlägg 2 maj 2012

Debatten om den perfekta skolan/läraren fortsätter...

Av Vivi-Ann Långvik - 2 maj 2012 10:40

Det var förstås att vänta att medierna skulle fortsätta skriva om lärare och skolan. Och det gör dom. Onsdagen 25 april får vi i DN veta att Teach for America (TFA) planeras starta även i Sverige. TFA är en en organisation som vill rekrytera högpresterande studenter till läraryrket, bland sådana studenter som INTE läser till lärare. De ska efter eamen undervisa i socialt utsatta områden under minst två år, och få en skolning och handledning som gör dem mycket attraktiva för arbetsmarknaden, om och när de väljer att lämna skolans värld, sägs det.  I Sverige står Swedbank för initiativet, och de första 50 lärarna vill man rekrytera i höst och i första hand är inriktningen matematik, naturvetenskaper och teknik.

Och visst kan ett sånt projekt påverka läraryrkets status, speciellt om skolorna ger sådana högkomptenetna det friutrymme för utveckling som dom behöver. För att det ska få någon effekt krävs förstås att de goda exemplen kan komma i omlopp. Den biten behöver tydligen ännu lösas...

Ett annat mer dubiöst projekt som SLL tillsammans med Stockholms kommun förlitar sig på i jakten efter bättre skolprestationer är det amerikanska företaget McKinsey (DN 30 april). Elitkonsulter ska effektivisera skolans arbete! Notan för det hela förefaller vara 4,9 miljoner kronor (inte full kontroll på prislappen, tydligen), men endast två skolor är involverade och tiden för avtalet är oklart! Ingen upphandling har skett, och notan förefaller vara osäker...Det låter verkligen som en märklig satsning, när de flesta kommuner och skolor kanppt har råd att anställa kompetenta lärare. Man kan också undra om det bara är en tillfällighet att båda källorna till "sakkunskap" kommer från U.S.A? Den svenska skolan skulle kanske vara mera betjänt av ide´er och exempel från Finland? Dels för att våra samhällssystem och värderingar liknar varandras, dels för att det finländska skolsystemet har stora likheter (men har även utvecklats utan att gå över styr) med det gamla svenska systemet och sist men inte minst för att det ligger så nära...för nära? Eller är det landskampsandan som hindrar?

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Vivi-Ann Långvik - 16 mars 2016 10:44

Förmågorna har lyfts till oanade höjder i dagens skola. Det är förmågorna som ska utvärderas heter mantrat. Men förmågorna kan ju inte uppstå utan att eleverna får förståelse för sakinnehåll och erfarenheter. Hur och när ska eleverna (hinna) få dem?*...

Av Vivi-Ann Långvik - 16 februari 2016 14:24

  Rapporten är sorglig läsning, inte bara med tanke på de svenska resultaten. En av fyra 15-åringar inom OECD har inte uppnått basnivån av kunskaper & förmågor inom de tre kärnområdens matematik, läsning och naturvetenskaper. Och då ska man veta at...

Av Vivi-Ann Långvik - 24 januari 2016 13:45

Bloggare brukar vara flitigare än vad jag varit på senare tid.  Min motivering att INTE skriva, är att redan finns ett (för) stort ordflöde i frågor som berör naturvetenskaper i den svenska skolan. Ibland verkar debatten mest förvirrande, och tillför...

Av Vivi-Ann Långvik - 18 augusti 2015 14:15

Nu är väl de flesta som har jobb eller skola på gång igen efter semester och sommarlov, och försöker starta upp "inspirationsformen" igen för vad vi nu råkar jobba med.  Jag har under sommarens molniga och blåsiga dagar funderat litet på begreppet ...

Av Vivi-Ann Långvik - 11 juni 2015 10:04

På sin blogg skriver läraren Alexandra Alexandersson om det absurda i hur betyg kan sättas idag p.g.a. den nyinförda lärarlegitimationen. Se http://www.groupon.se/deals/travel/ga-flywise-49/65352506 Det är lätt att hålla med om att det hela kan bli...

Ovido - Quiz & Flashcards