Direktlänk till inlägg 30 januari 2013

Hur ökar man sannolikheten för skolframgång?

Av Vivi-Ann Långvik - 30 januari 2013 14:50

Betydelsen av betyg i skriftlig eller verbal form, eller inte alls är en fråga, som nästan har fått en mytisk ställning i dagens svenska skoldebatt. Ibrahim Baylan (S), tidigare skolminister, föreslår igen att de obligatoriska skriftliga omdömnena skall avskaffas för att de ger så mycket arbete åt lärarna. Man kan undra om diskussionen om formativ bedömning helt och hållet gått honom förbi ? dvs. att läraren gör uppgifter och kontinuerligt ger feed-back för att stöda eleven i hans/hennes lärande. Det ärgivetvis ambitiöst, och kräver en hel del arbete av våra lärare, men jag tror att ni kan klara det bara ni får fortbildning och stöd för införandet av sådant utvecklingsarbete. Tyvärr verkar det som om den offentliga debatten mest skulle handla om vilka administrativa och legala regler som ska införas, och mycket mindre om att stöda komptetenta lärare i deras utveckligsarbete.

Trots allt har lärare i naturvetenskaper (ja, det är ju kemi och naturvetenskaper mer generellt som är mitt skötebarn) en utbildning, och ofta en beprövad erfarenhet, som det vore bra att bygga vidare på. Och mycket mer hållbart än att ge befogenheter till skolpolitiker att införa reformer och nya regler till skolarbetet stup i kvarten.

Jag bifogar en länk till en liten film, som berättar om varför finländska forskare tror att de lyckas så bra med kunskapsöverföringen. Det handlar om att fånga upp svagheter i ett tidigt skede, så om Pelle har svårt att hänga med i läsförståelse på åk 1 sätter man genast in stödåtgärder, för att problemet inte ska få tid att växa till sig Det betyder också att de flesta elever i den finländska skolan har fått specialundervisning någon gång under sin skolgång..  kanske man gör så överallt? Men kanske ändå inte, eller...? bedöm själva http://m.youtube.com/watch?v=HsdFi8zMrYI&desktop_uri=%2Fwatch%3Fv%3DHsdFi8zMrYI&gl=FI


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Vivi-Ann Långvik - 16 mars 2016 10:44

Förmågorna har lyfts till oanade höjder i dagens skola. Det är förmågorna som ska utvärderas heter mantrat. Men förmågorna kan ju inte uppstå utan att eleverna får förståelse för sakinnehåll och erfarenheter. Hur och när ska eleverna (hinna) få dem?*...

Av Vivi-Ann Långvik - 16 februari 2016 14:24

  Rapporten är sorglig läsning, inte bara med tanke på de svenska resultaten. En av fyra 15-åringar inom OECD har inte uppnått basnivån av kunskaper & förmågor inom de tre kärnområdens matematik, läsning och naturvetenskaper. Och då ska man veta at...

Av Vivi-Ann Långvik - 24 januari 2016 13:45

Bloggare brukar vara flitigare än vad jag varit på senare tid.  Min motivering att INTE skriva, är att redan finns ett (för) stort ordflöde i frågor som berör naturvetenskaper i den svenska skolan. Ibland verkar debatten mest förvirrande, och tillför...

Av Vivi-Ann Långvik - 18 augusti 2015 14:15

Nu är väl de flesta som har jobb eller skola på gång igen efter semester och sommarlov, och försöker starta upp "inspirationsformen" igen för vad vi nu råkar jobba med.  Jag har under sommarens molniga och blåsiga dagar funderat litet på begreppet ...

Av Vivi-Ann Långvik - 11 juni 2015 10:04

På sin blogg skriver läraren Alexandra Alexandersson om det absurda i hur betyg kan sättas idag p.g.a. den nyinförda lärarlegitimationen. Se http://www.groupon.se/deals/travel/ga-flywise-49/65352506 Det är lätt att hålla med om att det hela kan bli...

Ovido - Quiz & Flashcards