Direktlänk till inlägg 27 november 2012

Satsningar och inbesparingar i den svenska skolan

Av Vivi-Ann Långvik - 27 november 2012 13:45

Utbildningsdepartementet vill satsa speciellt på naturvetenskap och teknik, säger man. För det behövs, nu är intresset för naturvetenskapliga studier för lågt för en hållbar utveckling, kontaterar Teknikdelegationen, Skolverket och många andra seriösa aktörer.
Så man satsar på lärarlegitimation, skolreformer och Lärarlyftet II, för att lärara ska få gå på sådan utbildning som saknas. Det visar sig bara att kommunerna inte får mycket till ersättning för att lärarna går i utbildning, och det behövs vikarier. Varslen gör sitt till för att kommunerna ska strama åt penningpungen, men i längden kan det bli ännu dyrare med sådana sparåtgärder. Hur som helst kan man kan lätt räkna ut vart det leder: det blir inte många lärare som går på naturvetenskapliga kurser i kemi eller fysik, de två ämnen som det börjatr bli en skriande brist på. Lärarlegitimationen kräver nog en egen blogg, vi lämnar den åt sidan för tillfället.

Kommunernas skolpolitiker och skolledeare är inte fläckfria de heller, gymnasierna pumpar ut massor av pengar på reklam för sina skolor, både i forma v mässor, broschyrer och lockgrejor, istället för att satsa på undervisningen. och fortbildningen får ofta bli "en masse", för det är ju billigare (läs: i årets budget). Allt för att locka elever.

Kanske vi borde få en medborgarrörelse som kräver högklassiga skolor med kunniga lärare, som får tid att undervisa? Istället för att låta föräldrar göra RUT-avdrag för läxhjälp? Så vi får de skolpolitiker vi förtjänar, både på riks- och kommunal nivå, vad säger ni, lärare ute i landet?

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Vivi-Ann Långvik - 16 mars 2016 10:44

Förmågorna har lyfts till oanade höjder i dagens skola. Det är förmågorna som ska utvärderas heter mantrat. Men förmågorna kan ju inte uppstå utan att eleverna får förståelse för sakinnehåll och erfarenheter. Hur och när ska eleverna (hinna) få dem?*...

Av Vivi-Ann Långvik - 16 februari 2016 14:24

  Rapporten är sorglig läsning, inte bara med tanke på de svenska resultaten. En av fyra 15-åringar inom OECD har inte uppnått basnivån av kunskaper & förmågor inom de tre kärnområdens matematik, läsning och naturvetenskaper. Och då ska man veta at...

Av Vivi-Ann Långvik - 24 januari 2016 13:45

Bloggare brukar vara flitigare än vad jag varit på senare tid.  Min motivering att INTE skriva, är att redan finns ett (för) stort ordflöde i frågor som berör naturvetenskaper i den svenska skolan. Ibland verkar debatten mest förvirrande, och tillför...

Av Vivi-Ann Långvik - 18 augusti 2015 14:15

Nu är väl de flesta som har jobb eller skola på gång igen efter semester och sommarlov, och försöker starta upp "inspirationsformen" igen för vad vi nu råkar jobba med.  Jag har under sommarens molniga och blåsiga dagar funderat litet på begreppet ...

Av Vivi-Ann Långvik - 11 juni 2015 10:04

På sin blogg skriver läraren Alexandra Alexandersson om det absurda i hur betyg kan sättas idag p.g.a. den nyinförda lärarlegitimationen. Se http://www.groupon.se/deals/travel/ga-flywise-49/65352506 Det är lätt att hålla med om att det hela kan bli...

Ovido - Quiz & Flashcards