Direktlänk till inlägg 16 september 2012
Hösten är redan långt hunnen, och skolorna har säkert hunnit komma igång med verksamheten. Nu är det hög tid att implementera alla nya reformer, som nya läro- kursplaner för alla stadier (inklusive förskolan, dvs. dagis-barn!). Det nya betygssystemet har redan tagits i bruk, men vi måste få en uppföljning för att se hur tolkningen sker i olika skolor. Likvärdighet är ju honnörsordet för dagen. Och visst är det så det ska vara i en demokratisk stat, alla ska ha samma möjligheter, och skyldigheter.
Det finns ett annat trendigt ord, som jag vill lyfta fram i den här debatten, och det är s.k.formativ bedömning. Det innebär att man som lärare kontinuerligt försöker stöda eleven att komma vidare i sin lärandeprocess. Alltså vad är det jag som elev, har ganska bra kläm på, och vad är det som jag kanske helt eller delvis missat. Vilka vägar finns för mig att ta igen det som saknas, eller det som skulle ge mina kunskaper ett lyft, och min förståelse ett större djup. Om man funderar mer på sådana frågor får likvärdighet en annan dimension, och strävan efter millimeterrättvisa förklorar sin betydelse. Personligen har det också alltid varit min käpphäst att en större förståelse ger en hållbarare grund för intresse än s.k intresseväckande aktiviteter, som väldigt ofta (tycker jag), bara är dagssländor, i stil med fyrverkerier. Slående för några sekunder, och bortglömt innan det har hunnit bli betydelsefullt. Men tyck gärna till, om du vill nyansera bilden. Jag kan tänka mig att det finns en hel del som kan ha invändningar....
Förmågorna har lyfts till oanade höjder i dagens skola. Det är förmågorna som ska utvärderas heter mantrat. Men förmågorna kan ju inte uppstå utan att eleverna får förståelse för sakinnehåll och erfarenheter. Hur och när ska eleverna (hinna) få dem?*...
Rapporten är sorglig läsning, inte bara med tanke på de svenska resultaten. En av fyra 15-åringar inom OECD har inte uppnått basnivån av kunskaper & förmågor inom de tre kärnområdens matematik, läsning och naturvetenskaper. Och då ska man veta at...
Bloggare brukar vara flitigare än vad jag varit på senare tid. Min motivering att INTE skriva, är att redan finns ett (för) stort ordflöde i frågor som berör naturvetenskaper i den svenska skolan. Ibland verkar debatten mest förvirrande, och tillför...
Nu är väl de flesta som har jobb eller skola på gång igen efter semester och sommarlov, och försöker starta upp "inspirationsformen" igen för vad vi nu råkar jobba med. Jag har under sommarens molniga och blåsiga dagar funderat litet på begreppet ...
På sin blogg skriver läraren Alexandra Alexandersson om det absurda i hur betyg kan sättas idag p.g.a. den nyinförda lärarlegitimationen. Se http://www.groupon.se/deals/travel/ga-flywise-49/65352506 Det är lätt att hålla med om att det hela kan bli...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
||||||||
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
|||
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 | |||
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
|||
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
|||
|